Toate navele comerciale din porturile de la Marea Neagră vor fi verificate începând de luni, de echipe formate din reprezentanți ai sindicatelor navigatorilor, docherilor și autorităților portuare, iar în cazul depistării unor nereguli, sancțiunile pot merge de la avertisment până la reținerea navei
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor în România, Adrian Mihălcioiu, coordonator al acestor verificări în țara noastră, a spus că este pentru prima oară când aceste inspecții sunt realizate simultan în toate porturile de la Marea Neagră din șase țări.
„Luni începe o campanie, prima din toate timpurile, de inspecție pe Marea Neagră, la care participă toate sindicatele navigatorilor, docherilor, autorități, avem sprijinul Autorității Navale Române cu ofițeri de port care vor face parte din echipele de control. Toate aceste inspecții se vor desfășura în același timp în toate porturile maritime din Marea Neagră, deci nu vor mai fi locuri unde navele să se ascundă. Această acțiune include verificări în Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, România, Bulgaria”, a afirmat Adrian Mihălcioiu.
El a menționat că urmează să fie depistate nave care nu corespund standardelor având în vedere că pe Marea Neagră navighează mii de vase cu vechime de zeci de ani care pot pune în pericol viața marinarilor.
„Sunt peste 800 de nave care navighează în zona Mării Negre care au o vechime de peste 30 de ani, ți-e practic frică să pui piciorul pe aceste nave, peste 2.400 de nave au peste 20 de ani vechime. Acolo slujba de navigator devine una cu foarte multe pericole, s-au pierdut foarte multe vieți în ultima vreme în Marea Neagră din cauza standardelor reduse ale navelor”, a mai spus liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
El a precizat că aceste verificări urmează să stabilească cine este proprietarul navei, ce mărfuri transportă, care este ruta vaporului, cine este proprietarul mărfii, menționând că vor fi verificate contractele colective de muncă, condițiile de viață și de muncă de la bordul navei, dacă sunt probleme cu siguranța navei, ce salarii au marinarii, dacă există facilități de recreere, dacă sunt provizii suficiente la bord.
Adrian Mihălcioiu a mai afirmat că în cazul găsirii unor nereguli se va da un avertisment, iar dacă problemele sunt grave nava respectivă poate fi reținută în port până la remedierea deficiențelor.
„Întrebăm dacă la bordul navei au fost cazuri de îmbolnăviri, accidente sau decese, vedem care este numărul navigatorilor de la bordul navei, naționalitățile de la bordul navei, să vedem dacă sunt discriminate unele naționalități față de altele. Dacă se vor găsi probleme, se va da un avertisment, dacă sunt probleme mai grave autoritățile pot decide reținerea navelor”, a explicat Mihălcioiu.
El a menționat că în cazul în care nava primește un avertisment, dacă nu remediază problema la următoarea verificare efectuată în oricare port, va fi reținută.
Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor a spus că vor fi controlate toate navele, cu excepția celor militare, care au un alt statut și a celor aparținând administrației portuare. Adrian Mihălcioiu a menționat că rezultatele acestor verificări vor fi prezentate vineri.